Vorige week beschreef hij nog een bloot meisje op de BRT, dat wil zeggen: hij noteerde poëtisch bedoelde teksten op haar rug. Hij is auteur Herman Brusselmans, het verschrikkelijke kind van Vlaanderen. Sinds kort is deze beroepsprovocateur ook actief als strip-scenarioschrijver. Uitgeverij Prometheus heeft het fraai vormgegeven boekje De koffer (f 25,00) uitgebracht, volgetekend door Caryl Strzelecki op een tekst van Brusselmans.
Hoofdpersoon is privé-detective Boris Vanderhoeven, zoon van een Destelbergse houthakker, een Wommelgemse boerin en een prostituee uit de buurt van Gent Sint-Pieters. Jawel, drie ouders. Na een weinig vruchtbaar verblijf op diverse scholen begint Boris een 'doordeweeks' detectivebureau. In het 48 bladzijden tellende boekje trekt Brusselmans maar liefst 23 pagina's uit voor de klassieke scène waarin een sexy cliënte (Fiona) in het kaal ingerichte kantoor van de speurder verschijnt om te vertellen. dat haar lief is verdwenen.
Jack Nicholson en Faye Dunaway hadden in Chinatown heel wat minder tijd nodig om terzake te komen, maar Brusselmans is er duidelijk niet op uit geweest om vaart te brengen in zijn verhaal. Er is alle ruimte voor slap geouwehoer en daarbij wordt zwaar geleund op het absurdisme van Herr Seele en Kamagurka en hun Cowboy Henk. Maar die is wel een stuk grappiger dan Brusselmans' personage.
Een voorbeeld. Als Fiona zegt dat ze van haar vermiste verloofde houdt, antwoordt Boris: 'Houden van, houden van, allemaal goed en wel, maar wacht een jaar of zeven, tegen dan laat hij scheten in bed, poetst hij zijn tanden niet meer voor hij je beft en slaat hij je een bloedneus iedere keer als je lever met spruiten en vlokkenpuree op tafel zet. Brusselmans' tekst wemelt van dit soort poep-en-piesondeugendheden, maar echt geestig wil het niet worden.
De koffer uit de titel bevat 18 miljoen Belgische francs, die eigendom zijn van de drugsmaffia. Fiona's verloofde had deze koffer in bewaring, maar heeft hem ten eigen bate verstopt en dat had hij beter niet kunnen doen. Het is Fiona zelf die haar vriendje met een spade de hersens in slaat om vervolgens aan detective Boris te vragen of hij de schat wil opgraven. Als Boris de koffer eenmaal bovengronds heeft gehaald, probeert Fiona zich van hem te ontdoen, maar haar pistool blijkt ongeladen. Klik! Hierop slaat Boris haar met zijn schep de hersens in, want wie een kuil graaft voor een ander enzovoort. In het laatste plaatje opent hij de koffer die - WHAMMMM! - in zijn gezicht explodeert.
Brusselmans schrijft: 'Zal onze vriend Boris Vanderhoeven, privé-detective, deze onverwachte tegenslag met de beveiligde koffer overleven en zoja, zal hij nog een hoed kunnen dragen? Lees ook het volgend verhaal, de nieuwe hoed.' Einde. Dat zou kortom weleens een sequel kunnen worden. Je kunt je afvragen of de·Vlaamse stripliteratuur daarmee substantieel is verrijkt, maar het Robert Crumb-achtige tekenwerk van de onbekende Caryl Strzelecki is in elk geval plezant.
De Koffer, Uitgeverij Prometheus, Prijs: f 25,-