Hij was er zelf, de schrijver, op het podium. Schuchter en halfverscholen achter zijn lange haren, Herman Brusselmans. Even verderop neemt zijn alterego applaus in ontvangst: acteur Flip Filz, Brusselmans in het toneelstuk Mank, een dag uit een absurd leven....
Regisseur Léon van der Sanden nam de roman van dit Belgisch enfant terrible als uitgangspunt voor de nieuwste voorstelling van het Maastrichts gezelschap Het Vervolg. Direct voor het toneel liggen autowrakken in het rond, gepareerd door een heuvel van schoenen tegen de achterwand. Een bar in het midden, wat boekenkasten rechts en de dag van Herman Brusselmans kan beginnen.En die begint niet goed, want de zool van Hermans laars raakt los en daardoor ziet hij zich genoodzaakt een bezoek te brengen aan de zaak van Gustaaf Peters, schoenmaker. Die sinds de zelfmoord van zijn zoon niet meer dezelfde is. En zijn vrouw Rozemarie al evenmin. Maar ze zijn nu de spil van deze dag, want die zool, daar is steeds wat mee, zodat Herman zich mokkend door het leven 'mankt'.Ook de rest van het curieus gezelschap waarin de schrijver zich bevindt, is al snel niet meer weg te denken: de garagehouder en zijn wulpse wijf, de tuttige badmintonleraar, de journalist die zijn vrouw Kathy bedriegt waarop zij in arren moede maar een opwindend boek gaat lenen bij de frauduleuze bibliothecaresse. En niet dat Herman nou zo dol is op deze luitjes, integendeel: hij schept er een satanisch genoegen in iedereen tegen elkaar op te zetten, te stangen en te compromitteren – om grijnzend het resulaat aan te zien.Het Vervolg, vaardig geleid door Van der Sanden, stort er zich met verve in. Een avontuur vol absurditeit en Brusselmanse zelfrelativering, en met een beetje Belgisch verdriet en vunzigheid zo hier en daar. En met weinig plot of dwingende verhaallijn. Maar is dat erg? Welnee. De Brusselmansfans zullen gelukkig zijn. Zij zijn mooi bediend.