Maak het lettertype kleinerLettertype maatMaak het lettertype groter    Print deze pagina uit
Herman is een schatje

Titel:          Herman is een schatje
Auteur:     Martine Cuyt voor Gazet van Antwerpen
Datum:     18-02-1997
Grootte:   973 woorden

Kristien Hemmerechts en Herman Brusselmans slingeren tegelijkertijd een nieuwe titel op de markt. Hemmerechts staat voor feminisme en Angelsaksische strakheid, ze is de meesteres van de Vlaamse letteren. Brusselmans is de man van het spijkerharde, cynische proza, de briljante zeurder. Raad maar eens van wie welke titel is: 'Margot en de engelen' en 'Zul je mij altijd graag zien?' Graag zien doen ze elkaar niet echt denk je, hoewel, lees hun uitspraken hieronder maar eens. Vroeger, toen de haat-liefde-verhouding nog op snee was, diende Hemmerechts hem nog wel eens van een nagelscherp wederwoord. Tegenwoordig schroeft ze daarvoor de dop niet eens meer van haar pen. Zelfs niet voor dit citaat van het literaire idool van Gent: "Hoe aardig wijven als Connie Palmen of Kristien Hemmerechts ook zijn, ik kan ze geen schrijvers noemen". Antwoord van het literaire idool van de Cogels Osylei: "Ik lees Herman graag".

We voelden hun uitgevers tegelijkertijd aan de tand. Al is dat veel gezegd, want ze knuffelen hun schatjes zowat dood.


Het hoeveelste boek is 'Margot en de engelen'?
Dat moet ik checken, het 12de.

Wat betekent Kristien Hemmerechts binnen uw fonds?
Kristien is een van onze belangrijkste literaire auteurs. Daarnaast is zij allerplezierigst om mee te werken. Alles gaat goed: van overleg en promoten tot redigeren. Ik ben nog steeds haar eindredacteur en ze zou het me ook heel erg kwalijk nemen, mocht ik er mee ophouden.

Hoe is ze geëvolueerd?
Met dit boek merk ik dat ze met een geruster hart de romanvorm aankan. Het is niet langer de roman die is vertrokken vanuit het korte verhaal.

Waar staat zij voor?
Zij is een van de meest openhartige auteurs en een van de weinige feministische auteurs die het niet over bijzaken heeft. Zij is een feministe in de goede zin van het woord. Dat is een grote verdienste. Haar kracht ligt in de volstrekte eerlijkheid.

Heb je een zicht op haar lezers?
Die zijn erg gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Vrouwen lezen iets meer, dus het zijn ook iets meer vrouwen dan mannen. Haar publiek heeft de neiging haar sterk te bewonderen. Bij de lezingen die ze vorig jaar in Leiden gaf, heb ik dat nog eens gemerkt. Het publiek zat ademloos te luisteren. Ik schat de lezers tussen de 20 en 50 jaar.

Wat is er aan vertalingen?
'Wit zand' was al vertaald in het Duits. 'Zonder grenzen' is vertaald in het Russisch, en er zijn onderhandelingen voor 'Wit zand' in het Frans.

Op hoeveel exemplaren zit de eerste druk van 'Margot en de engelen'
20.000.

Hoeveel verkoopt een titel gemiddeld?
30 tot 50.000 exemplaren.

Welke is haar best verkopende titel?
'Wit zand', met 40.000 exemplaren. En dat is zonder de net uitgekomen pocketeditie meegerekend.

Hoe ligt de Nederland-Vlaanderen-verdeling?
Minimaal de helft in Nederland. Het Nederlandse publiek is nog steeds groeiende.

Uw verkoopspraatje voor het nieuwe boek?
Het nieuwe boek verenigt alle sterke kanten van Kristien. Het gaat weer eens over de eeuwige misverstanden en het onvermogen werkelijk te communiceren en is dus voor iedereen herkenbaar.

Mai Spykers, uitgever Brusselmans  "Hij is de parel aan onze kroon"

Het hoeveelste boek is 'Zul je mij altijd graag zien'?
Dat treft, op de kop het 25ste, zijn zilveren jubileum.

Wat betekent Herman Brusselmans binnen uw fonds?
Hij is sinds jaar en dag de parel in ons fonds. Onze belangrijkste auteur uit Vlaanderen. Ook in Nederland wordt hij meer en meer belangwekkend. We hebben hem sinds 1984, het is een buitengewoon prettige samenwerking en zijn boeken gaan buitengewoon goed.
Op hoeveel exemplaren zit de eerste druk van 'Zul je mij altijd graag zien'?
20.000, waarvan nu al 15.000 verkocht.

Hoeveel verkoopt een titel gemiddeld?
Gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000 exemplaren. Uitschieter was 'Kou van jou', waarvan er 50.000 over de toonbank vlogen. Van 'De man die werk vond' zijn er 40.000 verkocht. Tel maar eens uit: 25 maal 30.000. Op naar het miljoen dus.

Heb je een zicht op zijn lezers?
Ik denk dat hij voor iedereen is, jong en oud, mannen en vrouwen, arm en rijk. Wat de Vlaanderen-Nederland betreft, is 75 procent Vlaanderen, 25 procent Nederland.

Waar staat hij voor, wat zijn zijn troeven?
Leesbaarheid. Hij wordt duidelijk tot de literaire schrijvers gerekend door de kritiek en toch is er geen drempel. Hij is toegankelijk, en behandelt tegelijk de grote problemen. Mensen zijn voor of tegen. Je houdt ervan of niet.

Geëvolueerd?
Hij wordt 40 dit jaar. Toen hij begon was hij een twintiger. Zijn boeken zijn redelijk autobiografisch. Zijn personages ontwikkelen zich dus ook. Brusselmans staat voor een manier van denken. Er zijn idealen die verdwijnen, liefdes, huwelijk en scheiding, drankzucht en drankvrij. Kortom, het leven van een intellectueel schrijver.

Vertalingen?
'De man die werk vond' is een cultboek in Canada. In Duitsland staan vertalingen op stapel van 'De man die werk vond', de ex-cyclus. In Engeland zijn er plannen om 'De man' om te zetten, naast de Guggenheim-cyclus.

Verkoopspraatje?
'Zul je mij altijd graag zien?' is een vintage-Brusselmans, zoals van een bepaalde wijn wordt gezegd. Alle elementen die een Brusselmans uitmaken, zitten er in. Het is een aangrijpende, ontroerende liefdesgeschiedenis met alle tegenslagen en ellende vandien. Ik kan al verklappen dat in het najaar de opvolger verschijnt als 'Logica voor idioten'. Overigens is 'Zul je mij altijd graag zien?' een ideale kennismaker.

Kristien Hemmerechts: Margot en de engelen, Atlas, 240 p, 700fr. Vanaf vandaag in de winkel.
Herman Brusselmans: Zul je mij altijd graag zien?, Prometheus, 261p, 595 fr.
Kristien Hemmerechts leest vandaag om 12.30 uur tijdens de Gentse Middagen van de Poëzie in de bib, Graaf van Vlaanderenplein 40. Info:(09)266.70.00.