Maak het lettertype kleinerLettertype maatMaak het lettertype groter    Print deze pagina uit
Redactrice klaagt Herman Brusselmans aan

Titel:          Redactrice klaagt Herman Brusselmans aan
Auteur:     Martine Cuyt voor Gazet van Antwerpen
Datum:     04-10-2000
Grootte:   462 woorden

Suzanne Mastbroek, ex-journaliste van Libelle, dagvaardt schrijver Herman Brusselmans. In zijn op ťťn na jongste boek Vergeef me de liefde haalt hij op Brusselmans-wijze uit tegen Suzanne, "een wijf van een of ander menopauzetijdschrift." Suzannes familienaam wordt niet vermeld, maar zou zijn genoemd in een voorpublicatie. "Het is te stom voor woorden", zwijgt Herman Brusselmans. "No comment", zegt Suzanne.
Herman Brusselmans, intussen geboekstaafd als de verschrikkelijke, heeft iets met boekenbeurzen. Vorig jaar draaide de hele Antwerpse boekenbeurs rond hem, zijn boek Uitgeverij Guggenheimer en modemaakster Ann Demeulemeester. Op de valreep van de boekenbeurs 2000 pakt Suzanne Mastbroek van Story hem aan. Ze is na Demeulemeester en Lynn Wesenbeek de derde vrouw op het officiŽle klaagbankje.
In het boek beschrijft hij hoe Suzanne naar een interview met de auteur hengelt en hij haar terugfaxt: "Hoi Suzanne! Ik neem inderdaad geen blad voor de mond. Vandaar: fuck off met je kutartikel. Vriendelijke groet. Herman Brusselmans." Haar naam zou wel zijn genoemd in een voorpublicatie in de Nederlandse Playboy en naar verluidt bij De nieuwe wereld en in De laatste show.
Euh, Herman Brusselmans? "Over dat nieuwe proces wens ik thans niks te zegen. Het is te stom voor woorden. Iedereen denkt me zomaar te kunnen dagvaarden. Ongetwijfeld zeer tot hun toekomstige scha en schande."
We geraken tot bij Francis Van Sundert, adjunct-hoofdredacteur van Story, die zijn gsm bij Suzanne Mastbroek brengt. "No comment, laat ze weten", zegt hij.
Suzanne komt van Flair, werkte een paar maanden bij Libelle - dan volgt de Brusselmans-passage en nu zit ze bij Story. "Neen", zegt Dirk Van den Bossche, uitgever van Libelle, die de naam van Suzanne niet noemt, "haar optreden in Vergeef me de liefde heeft daar niks mee te maken."
En wat vindt hij van de zaak? "Het is typisch Brusselmans", zegt hij. "Zoals we hem kennen van zijn boeken. Je houdt ervan of je houdt er niet van. De dagvaarding is haar initiatief, maar met ons medeweten."
Uitgeverij Prometheus? "Uitgever Plien van Albada zit in een boekpresentatie", luidt het in Amsterdam. "En het officiŽle standpunt van de uitgeverij gaat niet meer vandaag de deur uit." Prometheus mag in ieder geval de veiligheidsgordels aanspannen voor Vergeef me de liefde. En in De koffer, de nog van de inkt natte Brusselmans-in-strip herken je duidelijk Johan Verstreken en Jan Becaus. Gelukkig zijn de tekeningen van Caryl Strzelecki. Over zijn nieuwe boek wilde de Hoofdman der Vlaamse letteren wel wat kwijt: "Ik ben nu ook de Hoofdman der Vlaamse stripkunde geworden. De koffer maakt stripsgewijs eindelijk komaf met de eeuwenlange overmacht van kinderachtigheid, onnozelheid en onkunde in de Vlaamse stripwereld. Doch ik blijf in de eerste plaats uiteraard de mythische romanschrijver die ik al zo lang ben. In maart '01 verschijnt Pitface, de opzienbarendste roman in 200 jaar".