Maak het lettertype kleinerLettertype maatMaak het lettertype groter    Print deze pagina uit
Brusselmans schrijft met De koffer eerste strip

Titel:          Brusselmans schrijft met De koffer eerste strip
Auteur:     Ilse Dewever voor De Standaard
Datum:     25-10-2000
Grootte:   608 woorden

Na de strip, nu ook ruggen

Er gaat geen boekenbeurs voorbij zonder dat er een nieuwe titel van hem in de rekken ligt, maar deze keer geeft hij verstek. Of toch net niet, ,,een half boekske'', noemde gastvedette Urbanus bij de voorstelling van De Koffer in de Antwerpse Galerie Mekanik Herman Brusselmans' eerste strip. ,,Net goed'', beoordeelt het Tollembeekse stripfenomeen het kleine formaat van het album, ,,de helft van zijn werk wordt toch al gecensureerd.

Geen beter gastspreker dan Urbanus, zullen ze bij Standaard Uitgeverij gedacht hebben. Met vierentachtig albums achter zijn naam hoort hij haast bij de anciens in het Vlaamse striplandschap. Het was dan ook met veel frisse goesting dat Urbain Servranckx voor een schare bewonderaars in de Antwerpse stripwinkel Galerie Mekanik zijn collega feliciteerde met zijn nieuwbakken status als stripauteur.

,,Nochtans kennen we elkaar al van in onze schooltijd'', geeft Servranckx zijn gehoor mee. ,,Meer nog, we hebben zelfs samen gevochten in Vietnam. Al was dat dan niet in de oorlog, maar op reis met onze vrouwen.''

In onvervalste Brusselmansstijl ontspint zich een verhaal over tampen en tetten, na ettelijke episodes afgesloten met Urbanus dooddoener ,,we wijken af''. Een verwijzing naar de oneliner ,,doch dit geheel terzijde'' uit het Brusselmansjargon? De meester zelf houdt het kort, dankt vrienden en familie en vindt ,,dat het al bij al nog een prettig boekske is geworden.''

Tekenaar Strzelecki staat er voor spek en bonen bij, maar vindt het - naar zijn mening gevraagd - toch een hele eer dat hij een scenario van Brusselmans mocht uittekenen. ,,Er is in Vlaanderen nood aan goeie scenaristen'', stelt hij. ,,Voor mij is er geen betere dan Brusselmans, ik was maar wat blij toen hij na zeven jaar eindelijk toestemde. Zijn tekst is gewoon af'', zegt de Poolse Limburger met de aan Limburgers eigen stelligheid.

Halfgod
Verder weinig bekend volk daar in Antwerpen, al vraag je je wel af of er achter die gesloten gezichten geen Gloria of Guggenheimer schuilgaat. De praktijk blijkt minder prozaïsch. Ze heten gewoon Steven of Linda en zijn al jaren fan van het werk van de inmiddels niet meer zo jonge halfgod der Vlaamse literatuur.

Nee, dan liever vader Brusselmans. Precies dezelfde ogen, dezelfde afgemeten manier van roken, er is geen twijfel mogelijk. ,,Bij elke voorstelling van een nieuw boek ben ik erbij'', vertelt hij fier de handen voor de buik gekruist. ,,En ja, ik lees ook al zijn boeken, zij het niet tot het eind. (plots ontroerd) Ik weet te goed waar het allemaal over gaat.''

Naar de mening van de zoon vragen blijkt onbegonnen werk, die wordt omstuwd door fans en zijn Tania wijkt geen centimeter van zijn zijde. Maar veel meer dan hij in zijn dankwoord over het kleinood zei, valt er ook niet over te zeggen. Op amper vierentwintig pagina's smeert Brusselmans een flutverhaaltje uit in zijn bijwijlen hoogdravende stijl: zaak voor de tekenaar om rond de groot uitgevallen tekstballonnen de plaatjes verder in te kleuren.

Met dergelijke volslanke zinnen zal Brusselmans nog menig tekenaar voor het hoofd stoten, maar de fans, die willen Brusselmans zonder meer. Dat er voor het voorjaar geen nieuw werk komt, houdt de schrijver niet tegen om op 12 november zijn opwachting te maken op de Antwerpse Boekenbeurs. Als signeerder van ruggen , de echte dan. Goed gezien van het mannenblad Menzo, dat deze maand op zijn cover uitpakt met een door de schrijver beschreven naakt vrouwenlijf. Na het theater en de strip, een nieuwe carrièrewending?

De Koffer naar een tekst van Herman Brusselmans getekend door Caryl Strzelecki werd uitgegeven bij Prometheus. De Koffer, Uitgeverij Prometheus, Prijs:f 25,-