Maak het lettertype kleinerLettertype maatMaak het lettertype groter    Print deze pagina uit
Bukowski versus Brusselmans

Titel:          Bukowski versus Brusselmans
Auteur:      voor Het belang van Limburg
Datum:     26-09-2000
Grootte:   763 woorden

THEATER
Dood verveling vrouwen door Herman Brusselmans, Derek (gitaar/zang), Tony (zang), Vis (keyboard). De Kleine Komedie, Amsterdam, 26/09. Tournee.Brusselmans & Co op theatertournee met Bukowski Het werk van Bukowski in één beeld samengevat: een verlopen vrouw met verlepte borsten, hangend in een velours stoel en lurkend aan een sigaret. Drie jaar na zijn laatste tournee 'Bloemen op mijn graf' trekt Brusselmans de baan op om zijn werk te confronteren met dat van één van de meest spraakmakende Amerikaanse auteurs van de 20ste eeuw. In het muzikale gezelschap van het Gentse duo Derek&Vis en de immer rokende Tony, die de Bukowski-rol op zich zullen nemen, worden drie terugkerende thema's aangesneden: dood, verveling en vrouwen.

Charles Bukowski mag dan bekend staan als het grootste drankorgel van de twintigste eeuw, een vlijmscherpe pen had de verguisde dichter en verhalenschrijver alvast. Zelfs in een vieze onderbroek en trekkend aan een sigaar vanachter een oude Remington, wist Buk een publiek voor zich te winnen dat ongekend devoot was. En is. Waarom precies op stap met Bukowski? «Ik heb in mijn leven toch aardig wat leesuren doorgebracht in de geborgenheid van het oeuvre van Brusselmans en Bukowski,» vertelt Derek. «Herman en Charles zijn dan ook mijn twee favoriete schrijvers. Maar goed, het viel me op dat ze allebei dezelfde interessante thema's weten te smaken: dood, verveling en vrouwen.»
«Mijn kompaan Vis en ik hadden net een theatertournee achter de rug, waarbij we voor de eerste keer onze muziek aan proza en poëzie koppelden. 'Cabaret Sauvignon' was op zich wel een geslaagde combinatie, maar de teksten stonden te ver van ons bed. En dan bel je toch gewoon één van je lievelingsschrijvers (lacht). Wel, toen Herman Brusselmans instemde om voor te lezen uit eigen werk, ben ik met Tony poëzie en stukken van Bukowski beginnen vertalen.» Na een ietwat bizarre maar korte casting werd ook nog ene Tilburgse Saskia bereid gevonden om zich samen met de drie thema's in een affichefoto bloot te geven. «Saskia is dan ook een typische Bukowski-vrouw,» vervolgt Derek. Het mannelijke viertal knikt instemmend. Pulp De voorstelling baadt in de sfeer van een café in een achteraf gelegen straatje, dicht tegen sluitingstijd. Bukowski met glazige blik in zijn whisky starend, een Tom Waits-lookalike aan de piano en een ietwat ordinaire vrouw in een hoek, wachtend om opgepikt te worden in ruil voor gratis drank.
Dat Bukowski en Brusselmans verwant zijn, mag duidelijk wezen. «Thematisch en stilistisch, zeg maar. We delen niet alleen die rauwe poëtische taal, maar ook de voorkeur voor verhalen rond het alledaagse leven. Neemt niet weg dat die immer terugkerende thema's bij duizend andere schrijvers ook prioritair zijn,» weet Brusselmans.
«Bukowski is ook vrij makkelijk leesbaar en best grappig. En toch wordt zowel zijn als mijn werk als 'pulp' geklasseerd, nooit ernstig genomen door de literaire kritiek. Niet dat één van ons twee zich daar ooit een bal van heeft aangetrokken, integendeel. Trouwens, als je fan bent van iemand is dat per definitie een cultfiguur. Geldt ook voor muziek. Kijk bijvoorbeeld maar naar Morrissey of Nick Cave.»

Verzopen kalf «Ik ben altijd fan geweest van Bukowski, al vind ik zijn register te smal. Neem hem zijn leven af en van zijn literatuur schiet niets meer over. Charles Bukowski was geen man der letteren, hij heeft zeer weinig met de literatuur geëxperimenteerd. Veel dieper dan dood-verveling-vrouwen gaat ie niet,» vertelt Brusselmans. «Vandaar dat ik een veel groter bewonderaar ben van Salinger: zes boeken maar wel zes verschillende. Hoe meer ik ook met het werk van Bukowski bezig ben, hoe meer fouten en slordigheden ik ontdek. Kan ook bijna niet anders als je voortdurend drinkt. Bukowski was een echte dronkaard, met de motoriek van een verzopen kalf.»
Brusselmans: «Mijn romantische kijk op de mythe Bukowski heeft trouwens een lelijke deuk gekregen, toen ik op video zag hoe agressief hij tegen zijn vrouw tekeer ging. Het kan niet anders of Bukowski moet een eikel van een gast geweest zijn. Mensen die zat zijn en zich daarvoor blijven verantwoorden, wel, ik pik dat niet meer. Maar het feit dat Bukowski een schrijver is over wie je urenlang kan discussiëren, zegt genoeg.»
'Dood, verveling en vrouwen. Bukowski versus Brusselmans' op 29/09 in CC Het Loo in Tessenderlo, 06/10 in CC Genk, 07/10 in CC 't Getouw in Mol, 13/10 in CC Heusden-Zolder, 04/11 in CC De Kimpel in Bilzen en op 07/11 in de Stadsschouwburg van Leuven. CC Het Loo geeft vijf duotickets weg voor de voorstelling van 29/09. Vandaag tussen 14 en 15 uur bellen naar 013/66.69.95 is de boodschap.