Mobiel menu
Recensies

recensies

Elk jaar 2 boeken uitbrengen heeft natuurlijk als gevolg dat er ook bergen met recensies te vinden zijn van Brusselmans' boeken.

Vanaf het verschijnen van zijn debuut "Het Zinneloze Zeilen" hebben de boeken van Herman Brusselmans de recensenten verdeeld. Sommige verafgoden zijn werk, anderen kunnen het niet vaak genoeg afbranden. We hebben ons best gedaan voor zoveel mogelijk van zijn boeken tenminste 1 recensie beschikbaar te hebben.

De recensies zijn ook via het onderdeel boeken, per titel te bereiken.

(Recensies die de de afgelopen 30 dagen nieuw zijn geplaatst hebben een sterretje achter de titel *)

In de literatuur kan alles

Titel:          In de literatuur kan alles
Auteur:     onbekend voor 8weekly.nl
Datum:     15-10-2005
Grootte:   639 woorden

Een café. Wanhoop. Een vrouw. Nog een café. Weer een vrouw. In het Gentse universum van romanpersonage Herman Brusselmans gebeurt niet echt veel, en daardoor des te meer. Een heupzwaai. Een mes in de rug. Nachtelijke autoritten. Het spook van Toetegaai is kortom weer een klassieker in de Vlaamse letteren, en nog postmodern ook.

Het grote Vlaamse letterkundige nieuws is natuurlijk dat na dertien jaar onthouding het romanpersonage Herman Brusselmans weer is gaan drinken. Whiskey nog wel. Dat komt doordat zijn grote liefde Tania de Metsenaere, die de liefhebbers kennen als Phoebe, een hele week in Parijs zit. En omdat hond Woody dood en gecremeerd is. Het valt allemaal weer eens niet mee. Ontredderd en ontheemd dwaalt het romanpersonage door de straten van Gent. Daar is gelukkig veel afleiding. Café’s en meisjes uiteraard, maar ook een geheimzinnige steekpartij en een daarmee samenhangende ontvoering – een duister web van passie en misdaad, dat de fictieve romanpersoon Herman Brusselmans met veel verve en een geleende Lada tot op de laatste bladzijde ontrafelt.

Postmodern
Tot zover het verhaal in grote lijnen. Wie wil weten hoe het zit, die leest het boek zelf maar. Dat is geen straf, want de schrijver Brusselmans kent zijn vak intussen wel. Veel droogkomische humor en overpeinzende observaties kruiden dit werk, dat boven alles een postmoderne roman pur sang is, hoewel sommige mensen en naar het zich laat aanzien vooral vrouwen dat nooit zullen begrijpen:
De doorsnee jan lul heeft weinig verstand van literatuur. Een boek is voor hem niets meer dan wat samengekleefde bladen met een kaftje eromheen, een titel en een auteursnaam erop gedrukt, en klaar is Kees. Met achterop een foto van de schrijver, vaak met een holle blik voor zich uit starend en soms een das dragend. Ik kijk wel uit. Op geen enkele van de foto’s achterop m’n boeken draag ik een das.

Zoals dat gaat in de grote postmoderne literatuur zet de schrijver Brusselmans de lezer met satanisch genoegen telkens opnieuw op het verkeerde been. Dat gaat soms lekker ver, zoals de passage waarin hij met Tania over het werk aan precies deze roman praat. Ze verblijft alleen zolang de roman duurt in een fictief Parijs, en wel omdat ze op die manier het hele verhaal op gang brengt en gaande houdt:

In de vier pagina’s die ik vastlegde was Tania nog altijd in Parijs. Ik liet ze haar lezen. ‘Erg goed,’ zei ze, ‘ga gerust op die manier verder.’

Voer voor analytici
Alles heeft een literaire functie, niets zegt iets direct over de werkelijkheid, en zegt daardoor juist des te meer. Zo speelt de schrijver Brusselmans een schitterend spel met feit en fictie, in proza dat voortdurend op zichzelf reflecteert: “Daar was, Yolanda met de koffie. Wat staat die komma daar te doen?” Let wel: iedereen kan dergelijke grappen uithalen, maar bij de schrijver Brusselmans glanst en glinstert het op verschillende etages en heeft het een samenhang die het geheel effectief uittilt boven de som van de samenstellende delen. Voer voor analytici. Pas bij herhaalde herlezing, liefst in samenhang met zijn toch al imposante oeuvre, valt op hoe ingenieus de constructie is, en hoe consequent de schrijver Brusselmans de rode draden in zijn werk uitwerkt.

Als lezers bevinden we ons voortdurend in een vagevuur van onzekerheid. Tijd en plaats zijn ongewis, zodat een vervreemdend effect ontstaat dat aansluit op de tijdgeest en de grote modernistische en postmoderne traditie. Het maakt tegelijkertijd, dat de irritatiefactor voor de gemiddelde lezer hoog is. Wie vat wil krijgen op een boek, waant zich in een literair spiegelpaleis. De schrijver bijvoorbeeld verzint het gehele verhaal, maar laat zich toch door gebeurtenissen verrassen. In het echte leven kan dat natuurlijk niet, daarom is de kunst uitgevonden, die daarmee de ware held is van dit prachtboek voor gevorderden in het leven.
 

Gerelateerde boeken:
Leden
doe mee

Registreer

Registeren is tijdelijk uitgeschakeld.

Recensies

recensies
 


15-03-2018Cutting Edge
26-10-2017Vrij Nederland
14-10-2017de Volkskrant
04-10-2017Cutting Edge
31-03-2017NRC-Handelsblad
16-02-2017Mare Online
04-02-2017de Volkskrant
31-01-2017Humo
06-10-2016De Morgen
28-09-2016Vrij Nederland
14-09-2016NRC-Handelsblad
15-09-2015Humo
19-01-2015NRC-Handelsblad
02-01-2015HP de Tijd
19-10-20148weekly.nl
12-09-2014Humo
09-09-2014Knack
05-09-2014NRC-Handelsblad
15-03-2014de Volkskrant
21-02-2014Enola.be
04-10-20138weekly.nl
09-04-2013
01-03-2013NRC-Handelsblad
02-10-2012Metro
24-09-2012NRC-Handelsblad
27-04-2012Enola.be
16-04-2012NRC-Handelsblad
26-03-2012Humo
31-10-2011Cutting Edge
26-09-2011Metro
30-05-2011de Volkskrant
20-05-2011Enola.be
02-04-2011Tzum.info
04-03-2011De Standaard
26-10-20108weekly.nl
22-10-2010Enola.be
16-09-2010Knack
10-09-2010Knack
04-06-2010deReactor.org
12-11-2009Roar E-zine
31-10-2009Vrij Nederland
30-09-2009Het Parool
01-05-2009NRC-Handelsblad
01-11-2008Trouw
13-09-2008Humo
28-03-2008NRC-Handelsblad
16-04-20078weekly.nl
09-02-2007NRC-Handelsblad
20-04-2006Enola.be
14-11-2005Fok!
15-10-20058weekly.nl
24-01-2005Literair Vlaanderen
xx-xx-2004Meander
07-10-2004Cutting Edge
08-10-2003Algemeen Dagblad
01-10-2003Neerlandi net
27-09-2003CuttingEdge.be
12-09-2003Het Parool
31-01-2003NRC-Handelsblad
23-11-2002Trouw
11-10-2002Algemeen Dagblad
05-07-2002NRC-Handelsblad
05-04-2002Algemeen Dagblad
22-03-2002NRC-Handelsblad
12-12-2001De Standaard
01-01-2001GWRRF
10-12-2000Torch
26-10-2000De Volkskrant
25-10-2000De Standaard
28-09-2000de Volkskrant
26-09-2000Het belang van Limburg
01-06-2000Avantgarde
19-05-2000HP/De Tijd
18-05-2000Leeuwarder Courant
12-05-2000NRC Handelsblad
04-05-2000De Standaard
29-04-2000Trouw
27-11-1999Vrij Nederland
20-11-1999Trouw
22-10-1999de Volkskrant
15-10-1999Het Parool
05-10-1999De Standaard
23-09-1999De Standaard
26-03-1999NRC-Handelsblad
19-03-1999Noordhollands Dagblad
04-03-1999De Morgen
26-02-1999HP/De Tijd
18-02-1999De Standaard
16-10-1998Het Parool
28-08-1998De Morgen
20-08-1998De Standaard
18-07-1998Vrij Nederland
18-04-1998Gazet van Antwerpen
16-04-1998Haarlems Dagblad
02-04-1998De Standaard
21-11-1997Trouw
29-10-1997De Groene Amsterdammer
09-10-1997De Standaard
26-09-1997NRC-Handelsblad
11-09-1997De Morgen
20-03-1997De Standaard
28-02-1997Het Parool
05-09-1996De Standaard
24-05-1996NRC-Handelsblad
06-04-1996De Standaard
06-04-1996Elsevier
02-12-1995Trouw
22-09-1995Brabants Dagblad
23-07-1995De Volkskrant
28-04-1995NRC Handelsblad
19-04-1995De Morgen
15-04-1995Utrechts Nieuwsblad
31-03-1995Trouw
10-03-1995Provinciale Zeeuwse Coura
04-06-1994Vrij Nederland
25-12-1993Vrij Nederland
16-10-1993Het Parool
01-10-1993De Morgen
31-10-1992Vrij Nederland
22-10-1992Trouw
10-06-1991De Limburger
07-07-1990Algemeen Dagblad
09-03-1990Het Binnenhof
15-04-1989Provinciale Zeeuwse Coura
04-03-1989De Morgen
04-03-1989PZC
10-02-1989De Volkskrant
19-03-1988BN/De Stem
19-03-1988Haagse Post
28-10-1987Gooi en Eemlander
02-10-1987Het Parool
09-01-1987NRC Handelsblad
13-12-1986Vrij Nederland
22-10-1986Haagse Post
03-01-1986NRC-Handelsblad
23-11-1985Vrij Nederland
09-06-1984De Gelderlander
21-04-1984Vrij Nederland
27-10-1982De Waarheid
Het Parool
U-Blad
Bestel de nieuwste boeken van Herman Brusselmans eenvoudig en snel op Paagman.nl.